Söndagsmorgon

En blogg från och om Tungelsta

Skidor, segling och robotisering

Lämna en kommentar

Förra söndagen genomfördes traditionsenligt Vasaloppet mellan Sälen och Mora. Det är en riktigt tuff utmaning på 90 km skidåkning tillsammans med nästintill 15 000 deltagare Samma helg öppnade mässan Allt för sjön. För oss som båtägare är det en tydlig signal om att det är snart dags för båtsäsong. Längtan och drömmar väcks om seglingsäventyr och soliga dagar i skärgården. Det här får mig självklart att tänka på digitalisering och robotisering av samhället Låt mig förklara.

Skidor

WEMEMOVE

Ett antal skidlöpare som åkte vasaloppet var utrustade med en digital coach som hjälper dom med att utveckla och förbättra sin teknik. För att bli bra på längdåkning krävs det bra teknik. Helt enkelt att åka så att man utnyttjar kraft och kondition på bästa möjliga sätt, vilket har stor betydelse om man ska ta 11 000 stavtag under Vasaloppet. Det är det som WEMEMOVE erbjuder! Ovanstående bild visar vad företaget erbjuder längdåkningsfantasten. För att få detta behöver du ett sensorband och en app till din smartphone. Nog av produktplacering på bloggen nu!

Segling

sailingrobotsheader2400

Det andra exemplet är som sagt kopplat till segling och är hämtat från Högskolan på Åland och deras projekt Åland Sailing Robots. Jag har skrivit om det tidigare här. Syftet med projektet är att ta fram en autonom segelbåt. Helt enkelt en segelbåtsrobot. Den yttersta utmaningen för projektet är att vinna tävlingen att bli först med att ha en självständig segelbåt som tar sig över Atlanten. Det blir med andra ord en seglingens respons till de självgående bilar som Google, Volvo med flera försöker utveckla. Det finns ett stort antal utmaningar att lösa för att lyckas med en självgående segelbåt över Atlanten: navigering, väder, undvika kollisioner med mera. Ytterligare en aspekt är den juridiska frågan, vilken är uppenbarligen inte helt enkel. Det är möjligt att tycka att det är lite nördigt att lyfta fram segelbåtsrobotar som tävlar med varandra i olika utmaningar. EU sponsrar nu Högskolan på Åland i ett treårigt projekt som syftar att ta fram en autonom mobil forskningsplattform för Östersjön. Forskningen syftar att med hjälp av sensorer få bättre kunskap om havet och dessutom att lyssna efter tumlare. Helt plötsligt så har vi ett spännande tillämpningsområde som berör vår närmiljö baserat på den forskning som görs kring segelbåtsrobotar. Autonoma segelbåtar för att bättre förstå Östersjön, för att veta mer om tumlare. Det andra som blir intressant är att den marina forskningsplattformen blir ett tvärvetenskapligt projekt med flera parter inblandade både från näringsliv och akademi.

Digitalisering

Moln-STor

Utifrån ovanstående exempel kan vi göra några observationer kring digitalisering och robotisering utifrån det lilla perspektivet, det enskilda projektet eller start-up perspektiv

  1. Den produkt som är framtagen är baserad på standardkomponenter. WEMEMOVE baseras på smartphone och ett sensorband. Det senare är framtaget specifikt för WEMEMOVE, men de komponenter som det innehåller är i sig inte unika utan är del av en stor komponentindustri för elektronik. Vad gäller Segelbåtsroboten så misstänker jag att de sensorer som den behöver är till stor del hämtad från samma källor säkerligen kombinerad med marin-elektronik (radar, ekolod mm).
  2. WEMEMOVE är designad från grunden på att molnet finns. Den fysiska komponent som ingår i köpet är i sig för användaren värdelös utan den digitala tjänst som företaget bistår med. När du använder tjänsten som skidåkare så du en del av molnet (dina skidåkarvärden registreras). När du vill få coachning och träningstips av tjänsten så befinner du dig i molnet. När du vill köpa tjänsten så befinner du dig i molnet. Försäljningskanalen är än så länge on-line.
  3. Kärnan i både WEMEMOVE och Åland Sailing Robots är djup förståelse av skidåkning respektive segling i kombination med avancerade analysmetoder (”Big data”). Kanske den viktigaste egenskaperna är kreativitet och gå-på mentalitet.
  4. Big Data innebär att ju mer data som respektive projekt samlar in desto bättre blir deras produkt/plattform.
  5. Steget från koncept till säljbar tjänst är kort. Det beror på att de verktyg som behövs för kommersialisering av produkten är digitalt tillgängliga i molnet. Det leder också till att produkten med smart marknadsföring snabbt blir tillgänglig för lämplig publik. I fallet med WEMEMOVE så har kanske samarbetet med Vasaloppet varit ett bra steg för att nå rätt kundkrets.
  6. Ökad försäljning och därmed ökad produktion leder inte till ökat behov av arbetskraft. Antalet medarbetare är nog troligen mer beroende av utvecklingstakt än kundantal. Förövrigt vem vet var tjänsten produceras när dess grundläggande behov av datakraft är köpt i molnet.
  7. WEMEMOVE och Åland Sailing Robots är i sig plattformar som går att använda till en mängd olika applikationer. WEMEMOVE har redan kommunicerat att de har påbörjat utvecklingen för en löparapplikation. Det finns många fler idrotter och även utanför idrottens värld finns det tillämpningar av att känna igen rörelsemönster. Vad gäller självgående båtar så finns ett antal applikationer från forskning till övervakning till transport.

Till sist WEMEMOVE och Åland Sailing Robots och dess systerbolag kommer att ha en grundläggande påverkan på både arbetsmarknad och näringsliv. Det är viktigt för varje progressiv rörelse att ta till sig digitaliseringen och robotiseringen i dess fulla kraft. Jag ser fram emot att en sommar få möta en självgående åländsk segelbåt när vi är ute och seglar.

Lämna en kommentar